بهترین آبمیوه برای نوزاد کدام است؟

مزایای مصرف آبمیوه برای نوزاد چیست؟

تغذیه مهمترین نقش را در سلامت و رشد درست و اصولی نوزاد دارد. اگر در زمان انجام چرخه‌های رشد نوزاد، رژیم غذایی مناسبی را برای او فراهم کرده و بدن او را با مواد غذایی مورد نیاز و همینطور مواد معدنی و مغذی مورد نیاز غنی کنید، بدون شک، فرزند عزیز شما بهتر و بیشتر رشد کرده و اینگونه سلامتی او را در آینده تضمین کرده اید. یک گروه از مواد غذایی که می‌تواند به رشد و تکامل درست نوزاد کمک کند، آبمیوه ها هستند. از آنجایی که نوزادان دندان‌های مناسب جویدن زیاد و همینطور دستگاه گوارش قدرتمندی ندارند، خوردن میوه شاید برایشان سخت باشد به همین دلیل استفاده کردن از آبمیوه نه تنها در کنار رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن، آنها را با طعم میوه‌های مختلف آشنا کرده و در آینده آنها را به مصرف میوه و سبزیجات سوق خواهد داد.


 

کدام آبمیوه مناسب نوزاد است؟

در کنار موارد ذکر شده،  باید به انتخاب آبمیوه مناسب نوزاد هم دقت کرد، چرا که برخی از میوها ممکن است برای کودک حساسیت زا باشند و مصرف آنها باعث بروز عوارض مختلفی شود. در ادامه‌ی این نوشته به سراغ بررسی این موضوع می‌رویم که کدام آبمیوه‌ها برای نوزادان مناسب است و مصرف آنها چه فوایدی برایشان دارد.

 

آب هندوانه

یکی از محبوب‌ترین آبمیوه های مناسب نوزاد، آب هندوانه است. این میوه به لیل طبع سرد و داشتن مقادیر زیادی آب در بافت خود، یک انتخاب بسیار مناسب و لذت بخش در فصول گرم همچون تابستان است. آب هندوانه غنی از ویتامین C و همینطور آنتی اکسیدان است که به رشد و تکامل سلولی نوزاد کمک شایانی می‌کند. گرمازدگی مخصوصا در تابستان یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که برای نوزادان رخ می‌أهد. علت گرمازدگی، کم شدن میزان آب و الکترولیت های بدن است که حالتی از سرگیجه و استفراغ را به وجود می‌آورد. آب هندوانه یک آبمیوه‌ی بسیار شیرین و خوشمزه برای جلوگیری از بروز گرمازدگی در نوزاد است که مصر آن را حتی به شما والدین عزیز هم پیشنهاد می‌کنیم.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : همه چیز درباره غذای کمکی نوزاد.

آب انگور 

همواره همه‌ی ما از خواص میوه‌ی انگور بسیار شنیده‌ایم. میوه‌ای که از طب سنتی ایرانی و طب اسلامی تا طب مدرن امروزی، درباره خواص آن صحبت شده است. انگور به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، کمک بسیار بزرگی به سلامت قلب و عروق و سیستم گردش خون می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که در هنگام تهیه‌ی آب انگور برای فرزند عزیز خود دقت کنید که حتما تمام هسته‌های انگور را خارج کنید. در کنار این موضوع توصیه می‌کنیم که آب انگور غلیظ را با کمی آب رقیق کنید تا اینگونه علاوه بر راحت تر شدن نوشیدن آن توسط نوزاد، میزان قند موجود در آن نیز کاهش یابد.

 

آب آلبالو

آب آلبالو در بین ما ایرانیان از قدیم تا کنون یکی محبوبترین و دوست داشتنی‌ترین آبمیوهاست. این میوه‌ی ترش و شیرین و بسیار خوشمزه دارای خواص غذایی بسیاری است که مصرف آن به حفظ سلامتی بدن چه در بزرگسالان و چه در نوزادان کمک می‌کند.

از خواص غذایی آب آلبالو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

منبع غنی از فیبر

وجود فیبر زیاد در آب آلبالو، دستگاه گوارش را به بهترین نحو ممکن تنظیم کرده و از بروز اختلالاتی همچون یبوست و یا سختی دفع در نوزاد جلوگیری خواهد کرد.

 

مملو از پتاسیم و آهن

 آب آلبالو به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی‌ای مثل پتاسیم و آهن، در رشد و تکامل سلولی بسیار تاثیرگذار بوده و به سلامت استخوان و عضلات کمک می‌کند.

 

ویتامین C

 آشناترین ویتامین برای همه‌ی ما، ویتامین C است. این ویتامین توانایی قدرت بخشیدن به سیستم ایمنی را دارد که در برابر هجوم عوامل بیماریزا مثل انواع ویروس و باکتری، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. در کنار تقویتی سیستم ایمنی، ویتامین C باعث حفظ سلامت و شفاف‌تر شدن پوست نیز‌میشود. مانند آب انگور و آب هندوانه، قبل از تهیه‌ی آب آلبالو برای نوزاد خود، از خارج کردن تمام هسته‌ها با دقت اطمینان حاصل کنید.

 

مقاله پیشنهادی : آیا کودک شما به مصرف ویتامین احتیاج دارد؟

 

آب هویج

یکی از آبمیوه‌هایی که می‌ـوان به راحتی به صورت روزمره نیز مورد استفاده قرار دهد، آب هویج است. هویج با داشتن مقادیر بسیار زیادی از ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و با داشتن میزان قابل توجهی از بتاکاروتن، به رشد صحیح و تقویت بینایی فرزند عزیز شما کمک خواهد کرد.

 

سخن پایانی

در این بلاگ از الا سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با چند نمونه از بهترین آبمیوه‌های مناسب نوزادان آشا کنیم. همانطور که در بلاگ " نوزاد باید چند ساعت در روز بخوابد " گفته شد، نوزادان تا رسیدن به سنی یکسالگی، سه چرخه‌ی رشد را پشت سر می‌گذارند و برای رشد هرچه بهتر و مناسب‌تر در این دوره‌ها نیاز به مواد مغذی بسیاری از جمله انواع ویتامین‌ها دارند. یکی از راه‌های طبیعی تامین این مواد استفاده از آبمیوه‌های خانگی و دست ساز است که علاوه بر خوشمزگی و عادت دادن نوزاد به مصرف میوه و سبزیجات، بر رشد و توسعه سلولی مناسب تاثیر مستقیم گذاشته و سلامت او را در آِنده تضمین خواهد کرد

 

در انتها پیشنهاد می‌کنیم بلاگ " خطرات غذای کمکی زود هنگام " را مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی